Ο Σύλλογος Τεχνικών Ασφαλείας Ελλάδος διοργανώνει εκδήλωση για ενημέρωση – ευαισθητοποίηση πρόληψης των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Ένα ζήτημα που μας αφορά όλους.

Και επειδή η πρόληψη κυρίως είναι θέμα κουλτούρας που διαμορφώνεται στην παιδική ηλικία, μην έρθετε μόνοι σας, φέρτε και τα παιδιά σας.

Χαρίστε τους αυτό το δώρο και να είσαστε σίγουροι ότι θα το θυμούνται πάντα και θα σας ευχαριστούν.

 

 

Την Κυριακή στις 24/05/2015 & ώρα 11.00 π.μ.

Στο Ινστιτούτο Υγείας και Ασφάλειας της Εργασίας (ΕΛ.ΙΝ.Υ.Α.Ε.)

Λιοσίων 143 & Θειρσίου 6 (Ηλεκτρικός Σταθμός Αττική)

Δήλωση Συμμετοχής εδώ

 

Εισηγητής: Κος Χριστοφορίδης Παναγιώτης*

ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗ – ΖΗΤΗΜΑ ΖΩΗΣ SLIDE 1

Πέρα από το ενδιαφέρον και τη μέριμνα όλων μας για την Ασφάλεια και Υγιεινή της Εργασίας, πιστεύω θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι το θέμα της ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ και των τροχαίων ατυχημάτων είναι εξίσου σημαντικό, πρέπει να μας απασχολεί και ταυτόχρονα πρέπει να συμβάλουμε όλοι ώστε να γλυτώσουν συνάνθρωποί μας από τους κινδύνους που παραμονεύουν καθημερινά στους δρόμους μας.

Τα τροχαία ατυχήματα εκτιμάται διεθνώς ότι αποτελούν μία από τις πρώτες αιτίες θανάτου, μαζί με τις καρδιοπάθειες και τις κακοήθειες. Οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα είναι περισσότερο οδυνηροί από οποιαδήποτε άλλη αιτία και αυτό γιατί θύματα των τροχών είναι κατά κανόνα άτομα υγιή, ζωντανά και δραστήρια.

Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι η πιο επικίνδυνη και δύσκολη καθημερινή μας δραστηριότητα είναι η κυκλοφορία στους δρόμους, είτε σαν οδηγοί είτε σαν πεζοί. Είχε πει κάποιος επιστήμονας, το πιο επικίνδυνο μεταφορικό μέσο είναι το αεροπλάνο και ξάφνιασε το ακροατήριό του, αλλά αμέσως πρόσθεσε, γιατί για να πετάξεις πρέπει να πας στο αεροδρόμιο με αυτοκίνητο !

Ο βαθμός ανάπτυξης και γενικά ο πολιτισμός σε μια χώρα, κρίνεται, μεταξύ άλλων και από το δείκτη των τροχαίων ατυχημάτων, που έχει η χώρα αυτή.

Κάθε χρόνο στη χώρα μας, χάνουν τη ζωή τους στον πόλεμο της ασφάλτου σχεδόν 800 άνθρωποι, τουλάχιστον 16.000 τραυματίζονται, οι 2.000 βαριά και καταλήγουν αργότερα ή υπομένουν αναπηρίες για την υπόλοιπη ζωή τους. SLIDE 2

Κάνοντας αναγωγή ανάλογα με τον αριθμό των οχημάτων κάθε κατηγορίας και τα χιλιόμετρα που διανύουν – είναι ένας δείκτης που χρησιμοποιείται διεθνώς για σύγκριση – έχουμε την εξής εικόνα SLIDE 3

Δηλαδή η πιθανότητα να σκοτωθεί κάποιος μοτοσυκλετιστής σε τροχαίο είναι 12 φορές μεγαλύτερη !!! από έναν επιβαίνοντα σε αυτοκίνητο.

Η χώρα μας κατέχει την 7η θέση στην Ευρώπη των 28 σε θνησιμότητα από τροχαία. Τραγική επίδοση ! Προηγούνται 6 χώρες οι οποίες έχουν χαμηλότερο επίπεδο ανάπτυξης από το δικό μας. SLIDE 4 Ας αναλογιστούμε τι αντιπροσωπεύει ο αριθμός θανάτων από τροχαία, ώστε να συνειδητοποιήσουμε ότι πρόκειται για ανθρώπινες ζωές και όχι για αποτύπωση ψυχρών στατιστικών στοιχείων.

Κάθε 5 μέρες μια ποδοσφαιρική ομάδα θυσιάζεται στην άσφαλτο, κάθε 15 μέρες ένα λεωφορείο με 30 επιβάτες. Περίπου 6 με 10 παιδιά ηλικίας έως 15 ετών πέφτουν θύματα τροχαίων ως πεζοί ή επιβάτες κάθε εβδομάδα. Δηλαδή, κάθε μήνα χάνεται μια σχολική τάξη.

Συνολικά, από το 1985 μέχρι σήμερα, δηλαδή σε διάστημα 30 χρόνων αφανίστηκε από το χάρτη της Ελλάδας μια επαρχιακή πόλη 30.000 κατοίκων.

 

Στην χώρα μας είναι πολύ συχνό το φαινόμενο τα μικρά παιδιά να κάθονται στην αγκαλιά της μητέρας τους στο μπροστινό κάθισμα. Σε μια πρόσκρουση με 30 χλμ/ω, ένα παιδί βάρους 10 κιλών φεύγει από την αγκαλιά ενός προσδεμένου ενήλικα με δύναμη 300 κιλών. Παρ’ όλα αυτά, στην Ελλάδα μόνο το 25% περίπου των γονέων φροντίζουν να χρησιμοποιούν κατάλληλο παιδικό κάθισμα.

Ξέρετε με πόσα χιλιόμετρα έπεσε πάνω στην κολώνα της μπασκέτας ο μπασκετμπολίστας του Πανιωνίου, Μπόμπαν Γιάνκοβιτς ?

Με 4 χλμ/ω κι έμεινε ανάπηρος, παραπληγικός. Όταν λοιπόν ένα παιδί στέκεται λυμένο και όρθιο ανάμεσα στα δύο μπροστινά καθίσματα και φρενάρετε απότομα με περισσότερα από 4 χλμ/ω, αντιλαμβάνεστε τί θα γίνει. Και ποιός πάει μόνο με 4 χλμ/ω ? Αλλά κι ο απέναντί σας επίσης πόσο συχνά πάει με 4 χλμ/ω ?

Το οικονομικό κόστος των τροχαίων αποτελεί ένα τεράστιο επιπρόσθετο βάρος για τη χώρα μας, που έχει μειωμένες οικονομικές δυνατότητες και αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη.Σε τί συνίσταται αυτό το οικονομικό κόστος ? Χαμένη παραγωγικότητα, μειωμένες εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία, επιβάρυνση των ασφαλιστικών ταμείων με έξοδα περίθαλψης και αποκατάστασης, αναπηρικές συντάξεις, επιβάρυνση ασφαλιστικών εταιρειών, ανεργία, επιδόματα ανεργίας, δημογραφικό πρόβλημα. Το τελευταίο ίσως μας διαφεύγει. Δηλαδή αγνοούμε την επίπτωση στην γεννητικότητα, ιδιαίτερα για την ηλικιακή ομάδα των νέων 20 – 45 ετών που δεν θα δουν παιδιά και εγγόνια …..

Σε ένα τροχαίο ατύχημα εμπλέκονται, τέσσερις παράγοντες, ο άνθρωπος,

το όχημα, το οδικό δίκτυο και οι καιρικές συνθήκες.

Δυστυχώς, με βάση τις στατιστικές, ο οδηγός του οχήματος είναι αυτός που συμβάλλει σε 8 στα 10 τροχαία ατυχήματα. SLIDE 5

 

Τα άτομα σχετικά νεαρής ηλικίας, τείνουν να εμπλέκονται πιο συχνά σε ατυχήματα από ότι άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Οι γονείς έχουν τεράστια ευθύνη να ενημερώσουν τα παιδιά τους από πολύ νωρίς για τους κινδύνους του οδικού δικτύου και να τους δίνουν πάντα το καλό παράδειγμα. Οι νέοι τείνουν να μας αντιγράφουν. Στη Νορβηγία, στη Σουηδία και στη Ν. Ζηλανδία, οι νεαροί οδηγοί δεν επιτρέπεται να οδηγούν μόνοι τους για περίοδο 2 ετών αφότου πάρουν το δίπλωμά τους.

Ποιές είναι οι κύριες αιτίες πρόκλησης σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων:

Απόσπαση προσοχής, κόπωση οδηγού, οδήγηση σε κατάσταση μέθης, υπερβολική ταχύτητα, μη χρήση ζώνης-κράνους, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη/ STOP, επιθετική οδήγηση.SLIDE 6

Να δούμε τί να κάνουμε ή τί να αποφεύγουμε σε κάθε περίπτωση.

Ξεκινάμε με την απόσπαση προσοχής. SLIDE 7

Σίγουρα, δεν μπορεί κανείς να οδηγεί και ταυτόχρονα να τρώει, να πίνει ή να μιλά στο κινητό.

Πάμε στην κόπωση του οδηγού SLIDE 8

Άλλη αιτία που τα τελευταία χρόνια παίρνει όλο και μεγαλύτερη έκταση στη χώρα μας είναι η οδήγηση σε κατάσταση μέθης.

Ακόμα και η πιο μικρή ποσότητα αλκοόλ επηρεάζει την οδήγηση. Ο οδηγός που έχει πιει, έχει πολύ αργούς χρόνους αντίδρασης, διπλάσιους ίσως και τριπλάσιους των φυσιολογικών (το 1,5’’ γίνεται 3’’), μειωμένη αντίληψη του χώρου και της ταχύτητας, μειωμένο οπτικό πεδίο και αίσθημα υπερβολικής αυτοπεποίθησης.

Σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ., το ανώτερο επιτρεπόμενο όριο αλκοόλ είναι 0,5 γρ. ανά λίτρο αίματος που πρακτικά μεταφράζεται σε :

1 ποτήρι ουϊσκι ή 3 ποτηράκια κρασί ή 1 μπουκάλι μπύρα.

Λοιπόν, μην πίνετε αν πρόκειται να οδηγήσετε και μην οδηγήσετε αν έχετε πιει.

Πάμε σε μια άλλη λυπητερή ιστορία, τη ζώνη ασφαλείας.

Αν και η χρήση της ζώνης έχει θεσμοθετηθεί εδώ και πάνω από 30 χρόνια, υπάρχουν ακόμα και σήμερα οδηγοί που απαξιούν να τη φορέσουν.

 

Ποιές δικαιολογίες συνήθως επικαλούνται ?

– Η ζώνη δεν χρειάζεται όταν οδηγούμε μέσα στην πόλη ή πηγαίνω εδώ κοντά.

Λάθος. Tα μισά σχεδόν σοβαρά τροχαία ατυχήματα γίνονται σε αστικές περιοχές και με ταχύτητες κάτω από 50 χλμ/ω.

Ακόμη και με 30 χλμ/ω αν τρέχουμε, η δύναμη που εξασκείται πάνω μας σε περίπτωση απότομου φρεναρίσματος είναι ίση με το γινόμενο του βάρους μας (πχ.70 κιλά) επί την ταχύτητα, δηλ. 70Χ30=2100 kg δηλ. πάνω από 2 τόνους !

Έστω κι αν το αυτοκίνητό μας είναι νέας τεχνολογίας με άριστη παθητική ασφάλεια, αυτή η δύναμη μειώνεται κατά 25% δηλ. γίνεται 1.600 kg.

Ποιός μπορεί να αντιμετωπίσει τέτοια δύναμη? Πώς μπορεί κανείς να κρατηθεί στο κάθισμά του, χωρίς να φύγει απευθείας στο παρμπρίζ ? Είμαστε τόσο αφελείς ?? Ο Πύρρος Δήμας, αν θυμάμαι καλά, σήκωνε 240 κιλά.

Μόνο η ζώνη ασφαλείας μπορεί να μας προφυλάξει.

 

– Θέλω να είμαι ελεύθερος, αν πιάσει φωτιά το αυτοκίνητο μετά από σύγκρουση, να μπορώ να βγω.

Λάθος. Η ζώνη ασφαλείας θα μας σώσει και σε τέτοιο ενδεχόμενο, γιατί μόνο αν αποφύγουμε τον τραυματισμό και διατηρήσουμε τις αισθήσεις μας θα καταφέρουμε να απομακρυνθούμε από το αυτοκίνητο.

– Μόνο οι μπροστινοί επιβάτες χρειάζεται να φοράνε ζώνη.

Κι άλλο λάθος. Η δύναμη που αναπτύσσεται και σκοτώνει τους επιβάτες των μπροστινών καθισμάτων, δημιουργείται και για τους επιβάτες που κάθονται πίσω.

Έχω καλό αυτοκίνητο και μπορεί να με προστατέψει.

– Είμαι καλός οδηγός και δεν θα τρακάρω.

Μπορεί να αληθεύει, αλλά τί γίνεται με τους άλλους οδηγούς που πιθανόν να μην είναι τόσο καλοί… σαν κι εσένα ?

Δεν χρειάζομαι ζώνη ασφαλείας γιατί έχω αερόσακο.

Κι αυτό λάθος. Ο αερόσακος αυξάνει την αποτελεσματικότητα της ζώνης ασφαλείας κατά 40%. Σε περίπτωση όμως που δεν φοράμε ζώνη ασφαλείας, ο αερόσακος μπορεί να μας τραυματίσει πολύ σοβαρά.

 

Από τα 800 άτομα που χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους κάθε χρόνο, οι 200 θα είχαν σωθεί αν φορούσαν ζώνη, ενώ από τους 16.000 τραυματίες οι 7.000 δεν θα είχαν πάθει κάτι σοβαρό.

Φοράτε πάντοτε τη ζώνη ή το κράνος σας πριν ξεκινήσει το αυτοκίνητο ή η μοτοσυκλέτα, ακόμη κι αν πρόκειται να πάτε στο περίπτερο της γειτονιάς.

 

Επόμενη αιτία πρόκλησης σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων η μη χρήση κράνους.

Είχα διαβάσει κάπου ένα έξυπνο σλόγκαν :

ΤΟ ΚΡΑΝΟΣ ΦΟΡΙΕΤΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΜΥΑΛΟ

Πολύ σωστό. Αν δεν έχεις μυαλό, δεν χρειάζεται να φοράς κράνος, αφού δεν έχεις τίποτα να προστατέψεις. Μάλιστα για να κοροϊδέψεις τον τροχονόμο, το φοράς στον αγκώνα σου. Μεγάλη μαγκιά…έτσι ?

 

Ποιές δικαιολογίες επικαλούνται οι πολέμιοι…. του κράνους ?

– Τα κράνη προκαλούν τραυματισμούς στο κρανίο και στον αυχένα.

Έρευνες έχουν δείξει ότι τα κράνη μειώνουν τους σοβαρούς τραυματισμούς στο κρανίο και στον αυχένα.

– Τα κράνη μειώνουν την ορατότητα.

Στην πράξη, ελάχιστα περιορίζεται η περιφερειακή όραση από το κράνος.ÂÂ ÂÂ Ο μοτοσυκλετιστής απλά στρέφει το κεφάλι του λίγο παραπάνω, αν χρειασθεί, για να ελέγξει την κυκλοφορία.

Τα κράνη προστατεύουν μόνο μέχρι την ταχύτητα των 20 χλμ/ω, στην οποία γίνονται οι δοκιμασίες σύγκρουσης.

Τα κράνη δοκιμάζονται σ’ αυτή την ταχύτητα, αλλά σχεδιάζονται για να αντέχουν σε μεγαλύτερες ταχύτητες.

 

Μπορεί να μου πει κάποιος, σε ποιά πολιτισμένη χώρα ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν αφορά στα δίκυκλα ?

Άλλη μια τραγική πραγματικότητα που δυστυχώς θεωρείται δεδομένη και αποδεκτή, ακόμη και από τα όργανα της Τροχαίας που δεν επεμβαίνουν όταν γίνονται σοβαρές παραβάσεις μπροστά στα μάτια τους (κόκκινο, STOP, κυκλοφορία στο αντίθετο ρεύμα, χωρίς κράνος κλπ.)…..

Έτσι εξηγείται γιατί στη χώρα μας το 29% των νεκρών από τροχαία είναι μοτοσυκλετιστές, όταν ο αντίστοιχος Ευρωπαϊκός Μ.Ο. είναι μόνο 15% !

 

Άλλη αιτία πρόκλησης σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων η επιθετική οδήγηση.

Στην Ελλάδα, αυξάνεται ο αριθμός των οδηγών που εκνευρίζονται και εκφράζουν το θυμό και την επιθετικότητά τους όταν βρίσκονται στο τιμόνι.

Οι περισσότεροι οδηγοί που εμπλέκονται σε επιθετική οδήγηση είναι άνδρες ηλικίας μεταξύ 18 και 26 ετών. Όμως το πρόβλημα μπορεί να παρουσιαστεί σε οδηγούς (άνδρες ή γυναίκες) οποιασδήποτε ηλικίας, εάν αντιμετωπίζουν δύσκολες καταστάσεις, είναι εκνευρισμένοι ή σε κακή ψυχολογική διάθεση.

Σε αντιδιαστολή με την επιθετική οδήγηση, υπάρχει η αμυντική οδήγηση.Τί εννοούμε όταν λέμε αμυντική οδήγηση ? SLIDE 9

Τα περισσότερα τροχαία δεν γίνονται στις Εθνικές οδούς, αλλά μέσα στις πόλεις ή στο επαρχιακό δίκτυο. SLIDE 10

Οι πιθανότητες να συμβεί τροχαίο είναι αρκετά αυξημένες όταν κυκλοφορούμε μέσα στις πόλεις ή σε επαρχιακό δρόμο και όχι στην Εθνική οδό.

 

Ακόμη κάτι σημαντικό που πρέπει να μας προβληματίζει.

Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στις αστικές περιοχές είναι έως 50 χλμ/ω, οπότε αν τρέχουμε με 40 είμαστε νόμιμοι και δεν κινδυνεύουμε να μας γράψουν. Σωστά ? Όχι ακριβώς !!! Και να εξηγήσω γιατί.

 

Κυκλοφορείτε σε έναν δρόμο στη γειτονιά σας όχι με 40 αλλά μόνο με 36 χλμ/ω και ξαφνικά πετάγεται μπροστά σας ένα παιδί για να πιάσει την μπάλα του, ή μια απρόσεκτη ηλικιωμένη. Τρέχοντας με 36 χλμ/ω σημαίνει ότι σε ένα δευτερόλεπτο θα έχετε διανύσει 10 μέτρα.

Ο χρόνος αντίδρασης ενός μέσου οδηγού είναι 1,5’’ και ο χρόνος φρεναρίσματος για αυτήν την ταχύτητα 1’’. Δηλ. το αυτοκίνητό σας θα ακινητοποιηθεί σε 2,5’’, έχοντας διανύσει 25 ολόκληρα μέτρα !!! από τη στιγμή που θα δείτε το παιδί ή την ηλικιωμένη μπροστά σας.

Τίποτε άλλο. Τα συμπεράσματα δικά σας.

 

Μην τρέχετε στην πόλη. Αφήστε τους βιαστικούς πίσω σας να κορνάρουν. Καλύτερα πιο αργά αλλά ασφαλείς.

 

Κι ένας χρήσιμος δεκάλογος της οδικής ασφάλειας.SLIDE 11

 

Είπε ο μεγάλος μας Ποιητής: “Δεν τόλπιζα νάν’ η ζωή μέγα καλό και πρώτο.”

 

Ναι! Η ζωή είναι πρώτο και υπέρτατο αγαθό, ανυπέρβλητη ΑΞΙΑ που πρέπει να την διαφυλάξουμε με όποιο τίμημα. Οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαία μπορούν να προληφθούν. Πιστέψτε το !

 

Π. Χριστοφορίδης

Αθήνα Μάϊος 2015

 

SaveSave